Søkeresultatet på Google som kommer under annonsene er de nettsidene som Google mener er mest relevant for ditt søk. Den delen av søkeresultatet kalles for organisk søkeresultat. Det organiske søkeresultatet varierer noe fra søk til søk, og det er som nevnt Google som velger hvilke nettsider de skal vise. Det er med andre ord ikke mulig å betale Google for å komme opp i det organiske søket. Det er imidlertid mulig å påvirke, eller manipulere, Google til å vise nettopp din nettside. Drømmescenariet for en hver bedrift er å ha sin nettside øverst i det organiske søket på de mest relevante søkefrasene. Klarer man det er man garantert trafikk til nettsiden og garantert henvendelser eller salg i nettbutikken. Så hvordan blir man synlig i det organiske søket på Google?
Det er «ingen» som vet nøyaktig alle Google sine parametre for å ligge øverst i det organiske søket, men relevant innhold og utfyllende tekster er svært viktig. Det vil være stor forskjell i synlighet for nettside med lite innhold i form av tekst og få undersider, contra en nettside med utfyllende tekster, nyheter eller blogginnlegg og tekster skrevet med et ønske om å påvirke synligheten på Google. I tillegg vet vi at Google ønsker å løfte frem teknisk gode nettsider med rask lastehastighet, framfor nettsider med mange tekniske feil eller for store elementer som gjør siden «treg». Google vil tross alt vise gode og relevante nettsider for sine brukere slik at nettsider som ikke møter Google sine krav havner lengre bak på sidene i det organiske søkeresultatet. Er nettsiden rangert fra side to og utover i det organiske søket vil nettsiden slite med å få inn like mange brukere som de som ligger på side én. I tillegg til relevant innhold, og at nettsiden skal være teknisk bra, er det mange flere tiltak og grep man kan gjøre for å klatre i den organiske stigen.