Nettsider og nettbutikk

Digital Strategi følger noen grunnprinsipper vi vet er viktig for å lage gode nettsider.
 

"En nettside i dag er ikke det samme som en nettside for 5-10 år siden. Det handler ikke lenger bare om å ta et lite steg mot digitalisering. Nå handler det om å finne måter for å trakte brukerne gjennom nøye plassert innhold som spiller på psykologi og logikk."

Nicklas Øen

Hvorfor bruke Digital Strategi på ditt nettsideprosjekt?

Hva er en
god nettside?

Brukervennlighet

Brukervennlighet som gjør nettsiden oversiktlig og enkel å bruke.

Søkemotoroptimalisert

Nettsiden skal være SEO-vennlig og tilfredsstille Google sine standarder.

Moderne design

Alle nettsider vi leverer skal ha moderne preg som følger den digitale standarden.

Fundament for digital tilstedeværelse

Det er nærmest utenkelig at en bedrift ikke skal ha en nettside i den digitale verden vi lever i. Nettsiden er bedriftens ansiktet utad, og i mange tilfeller kunders første møte med bedriften. Det er derfor viktig at nettsiden ser profesjonell ut, at kunder enkelt finner den informasjonen de ser etter og at nettsiden er «up to date». I tillegg til dette er nettsiden fundamentet for all digital markedsføring, og hjertet bak den digitale strategien. Det er tross alt på nettsiden man blir kunde ved å handle et produkt eller sende inn en forespørsel, noe som er målet for de fleste bedrifter med en nettside. 

En nettside er altså fundamentet i den digitale strategien, skal presentere bedriften på en profesjonell måte og føre til salg eller henvendelser! Vil du ha hjelp til utforming av ny nettside?

Hva er viktig å tenke på når man skal lage en god nettside?

Statistikk viser at ca. 9 av 10 personer besøker nettsider før en handel, og i 2021 økte handelen i nettbutikker. Det er med andre ord viktig å ha en god nettside som møter forbrukerens forventninger slik at de blir på nettsiden. Men hvordan gjør man det? Design og brukervennlighet er naturligvis viktig. Nettsiden må fremstå profesjonell og smakfull, men det er vel så viktig med brukervennlighet. En bruker av nettsiden skal enkelt kunne manøvrere seg på siden og finne den informasjonen man er på jakt etter. Nettsiden må være oversiktlig og intuitivt – lite er mer irriterende enn å ikke finne den informasjonen man er på jakt etter. Det fører til høy fluktfrekvens, altså at brukerne går ut av nettsiden uten å trykke på noe. Med god brukervennlighet på nettsiden vil man kunne lede kunden i den retningen man ønsker. I de fleste tilfeller ønsker man at brukeren skal ende med å ta kontakt eller handle. Det er derfor viktig å bruke «call to actions», altså handlingsknapper, for å oppfordre brukeren til det neste steget. Typiske call to actions kan være «kontakt oss», «kjøp nå!», «få pris nå!» osv.

 

Apropos call to actions, vil du ha pris på nettside?

Google-vennlige nettsider

En nettside med flott design og brukervennlighet er viktig når kunden først er kommet inn på nettsiden. Men det er vel så viktig at nettsiden er bygget etter Google sine parametre slik at nettsiden blir synlig i søkemotorer for å få kunder inn på siden. Nettsiden må altså være Google-vennlig, eller SEO-vennlig, slik at nettsiden ikke er «usynlig» for dem som søker på Google etter det som står på nettsiden. Enkelt forklart kommer man ikke langt med en flott nettside som er «usynlig» på Google eller andre søkemotorer. Når man lager nettsider er det altså viktig at nettsiden blir laget med hensikt om å være synlig på Google for dem som søker etter informasjon eller de produkter og tjenester man finner på nettsiden. 

Sporing av trafikk

Et svært viktig punkt når Digital Strategi lager nettsider er sporing av trafikk. Med Google Analytics kan man blant annet se hvor mange brukere det har vært på nettsiden, hvilke kanaler de kommer i fra, hvor lenge brukerne er på nettsiden, demografi og geografi om brukerne samt konverteringsmål. Sistnevnte handler om å spore hvor mange som f.eks. trykker på telefonnummer, mailadresse, innsendt kontaktskjema eller handel i nettbutikk. Sporing av trafikk er svært viktig som en del av evalueringen av markedsstrategien til bedriften, og er derfor å anse som en grunnleggende del av nettsiden.

Nettbutikk

Nettbutikker fra Digital Strategi lages i WordPress sin nettbutikkløsning; Woocommerce. WordPress er verdens største publiseringssystem, og er en allsidig plattform. I enklere løsninger hvor man gjerne er begrenset av maler eller faste oppsett er det lite som ikke lar seg gjøre i WordPress eller Woocommerce. 

Våre nettbutikker kan integreres mot de fleste kassasystem som blant annet PCKasse, Front System, Mamut og Visma. Betalingsløsninger er også enkelt å integrere. Man kan da bruke Vipps, Visa, Klarna, PayPal, Stripe osv.

Vil du vite hvordan vi kan hjelpe din bedrift? Kontakt oss for en uforpliktende prat!